Pazartesi , 30 Kasım 2020

Behzat Ç. Seni Kalbimize mi Gömelim?

Behzat Ç. fenomeni aslında Emrah Serbes’in ölümsüz eseri(edebiyat dünyasında böyle bir deyim var, bir de aynı adlı eserinden diye bir şey var) Behzat Ç.-Her Temas İz Bırakır(2006-iletişim) kitabıyla başlamıştı. Polisiye edebiyatımız çok geniş olmadığı için, polisiyeseverler arasında hatırı sayılır bir ilgiye mazhar oldu. Akabinde Son Hafriyat geldi. Behzat Ç. dizisi, ilk kitap olan Her Temas İz Bırakır üzerinden kurgulanmıştı ve dizinin senaryosunu Emrah Serbes’in arkadaşı senarist Ercan Mehmet Erdem tarafından yazılıyordu. Her onuncu bölüm ise Emrah Serbes tarafından yazılıyordu. Dizi sosyal medyada öyle  ilgi gördü ki, filme çekilmesi gündeme geldi. Hatta bir dönem dizinin yayından kalkıp kalkmayacağı üzerine çıkan söylentiler ve yapılan tartışmalarda, sosyal medya çevreleri galip geldi, dizi yoluna kaldığı yerden devam etti.

Kitap şöyle başlıyordu; “Bir bebekten bir katil yaratan karanlığı sorgulamadan, hiç bir şey yapılamaz kardeşlerim”. Bu söz de aslında kitabın anafikrinin bir nevi özeti gibiydi. Kitabı okuyarak filme gitmek çok da mantıklı değil, zira sürprizli pek bir şey kalmıyor kitabı okuyanlar için. Kitapta anlatılanlar birebir filmde yer almıyor elbette. Senaryo aşamasında değişiklikler yapılmış ve bunda uyarlamanın gerçek hayattaki zorlukları da elbet etkili olmuştur.

Dizi olarak yapılamayan bir işi başarmış olması nedeniyle, Behzat Ç. ile ilgili beklentiler de elbet yüksek olacaktı. Bu kaçınılmazdı. Büyük beklentiler, büyük hayal kırıklıkları yaratabiliyor. Kendi kanaatimce,  film ne yerin dibine geçirilesi bir film ne de çok kusursuz bir yapım. Dizinin sezon sonu bölümünü izleyenler hatırlayacaklardır, adeta bir sinema filmi kalitesinde bir iş çıkarmıştı bu ekip. İşte bu kaliteyi gören izleyici, daha iyisini bekledi haklı olarak. Yönetmen Serdar Akar’ın şu zamana kadar çıkardığı işleri bilenler de kendisinin çok daha iyi işler kotarabileceğini biliyordu, bu da beklentiyi artıran başka bir unsur oldu. Bir de ilave olarak Van depremi ve ilk hasılat meselesi var eleştirilen, lakin bu konunun aslı nedir çok fikrimiz yok açıkçası.

Gelelim filmin kendisine;

kitabı okuduğum için benim için de çok sürprizli olmadı film. Olay yeri inceleme memuru rolü kitapta yok mesela, bu başka türlü ele alınmıştı kitapta.  Behzat amir, kitap boyunca bir kelime dahi etmiyor.Filmde bu durum değişikti. Behzat Amir’in halüsinasyonları da diziyi izlemeyenler için muğlak kalabilir. Harun rolü üzerinde yoğunlaşan mizah öğeleri dozunda ve iyiydi. Red Kit, Pembo, Gorbaçov, Rin Tin Tin gibi karakterler 90larda çocuk olmak duygusunun karşılığı olabilir diye düşünüyorum. Diziden aşina olunan karakterler haricinde filmde yer alan bu karakterlerden Pembo karakteri çok iyi canlandırılmıştı. Red Kit’in özellikle son sahnedeki oyunculuğu da takdire şayan. Erdal Beşikçioğlu’nun Altın Portakal aldığını hatırlatmamıza gerek yok sanırım.Verdiği mesajlar da bilindik olmasının yanı sıra yerindeydi diye düşünüyorum. Ses için hiç iyi şeyler söyleyemeyeceğim maalesef. Ne sesler iyiydi, ne de müzik. Müzik namına bilindik bir kaç Pilli Bebek parçasından başka bir şey yoktu maalesef, üstelik de kısıktı. Yeni bir kaç müzikle film desteklenebilir, hem de yeni sezon için diziye de katkı sağlanabilirdi. Öte yandan,filmle özdeşleşen Neşet Ertaş es geçilmemişti ve bu güzeldi.

Tüm bunlar filmin izlenebilirliğini tamamen ortadan kaldırmıyor tabi. Daha önce de belirttiğim gibi, Serdar Akar ve Emrah Serbes faktörü üstüne bir de sezon sonundaki kalite eklenince seyirci beklentiyi yükseltti. Ortaya çıkan serzenişler tamamen bununla alakalı temelde. Yine de , Behzat Ç. izlenebilir bir film olarak karşımıza çıkıyor. Şu ana kadar yapılan polisiye işler içerisinde yapılmayanı yapması ve polisiye ruhunu sonuna dek muhafaza etmesiyle benzerlerinden yine ayrılıyor. Bitişi ile de akıllara devam filminin gelebileceği duygusu yerleşmiyor değil.

Hülasa, eksiklerine rağmen hoş bir film Behzat Ç. Bahsettiğimiz eksiklerden dolayı da kalbimize gömmeye gerek yok.

 

Hakkında Murat Özel

Bol bol seyrediyor. "havf ve reca arasında bir yerde" Son tahlilde; İnsan acizdir,muhtaçtır, fazla artistlik yapmamalıdır..."

2 comments

  1. !ayy biktim bu tur adamlarin komplekslerinden ya.git kendi cukurunda bogul sen.

  2. hakan sözeri

    10 adımda behzat ç.sinema filmini anlama kılavuzu

    1-teknik açıdan filmde ses ve görüntüler berbat hele ikici yarı ses oldukça bozuluyor ekşi sözlükte ve birçok yerde bu aksaklığın gittikleri sinemadan kaynaklandığını sanıyor herkes ama filmin kopyalarında çok büyük sorunlar var
    2-eski dvd oynatıcılarda bir bozukluk olurdu filmin bir ortasına bir sonuna bazen de başına atlayıp filmi piç ederdi behzat ç. sinema filminin kurgusu da aynen öyle nedir ne oluyor kim demeden kendileri çalıp kendileri oynuyor bir ileri bir geri tardu flordun ne halt ediyor filmde daha kimse anlamış değil hatta ben yalnız bir kovboyum dediği yerde film adına utandım yemin ediyorum…hele filme polisiye demek türün kendisine hakaret bir zamanlar anadolu’da filmi bu filmden daha polisiye yarattığı gerilim açısından
    3-inanılmaz aptal bir hayran kitlesi yarattı behzat ç. sonradan, filmde erdal beşikçioğlu ve tayfası içki sigara içerek film boyunca seyirciye küfür etseler film iş yapar o derece yani hep söylerim bir şeyleri sansürledikçe ona olan ihtiyaç daha da artıyor film hakkında yazılanlar oh amirim küfür etti oh sigara içerken gördük seviyesinde arkadaş behzat ç bu mu? emrah serbes tv dizilerinin aptal bir kitle yarattığını kendilerinin ise bunu değiştirdiğini söylüyordu gitsin sosyal medya da hayran sayfalarına bir göz gezdirsin yemin ediyorum hayattan tiksinir la la la diye ortada gezinen ve emrah serbes’in senaryonun içine ustaca yerleştirdiği anti-ırkçılık gibi kavramlardan fersah fersah uzakta olan bir topluluk ilginç bir durum bu
    4-ilk 40 dakika çok iyi giden filmi hakan boyav’ın oynadığı karakter bile derinleştiremiyor kurtaramıyor film tepetaklak gidiyor rüya sahneleri dizi de genellikle sıkıcı sahneler olarak hatırlanır filmdeki hali kusturuyor artık, türk sinemasında rüya sahnesi renkleri ile oynayıp grotesk bir geniş açı kullandın mı hop oluyor bitiyor yeşilçamdan beri bu huyundan kurtulamadı bu filmde bundan payını alıyor fazlasıyla
    5-çok merak ediyorum filmi gördükten sonra -tüm bu patırtı ve gürültüden uzakta kaldığında emrah serbes’in içine romanımın içine sıçıldı duygusu çöküyor mudur?
    6-aklı başında behzat ç. sevenler dizinin tv’de gösterilen pilot bölümünü bulup tekrar izlesinler yemin ediyorum şu bize film diye kakaladıkları şeyden kat be kat sağlamdır
    7-hem mevcut dizi ile paralel gitmeye hemde sözkonusu kitaba uymaya çalışan film daha baştan anlamsızlaşıyor hele behzat ç.’nin abisinin filme dahil olduğu bir yer var resmen bunu da buraya ekleyim dursun mantığı ile yapılmış aynen araba kazası sahnesi gibi
    8-filmde bir görüntü yönetmeni ve kurgucu gerçekten var mı? varsa bu adamlar ne yapıyorlar allah aşkına(iyi çekilmiş bir polisiye film için açın sis ve gece filmini bir seyredin ne dediğimi anlarsınız özellikle görüntü yönetimi ile ilgili)
    9-her sene bir behzat ç filmi yapacaklarmış abi bokunuzu yiyeyim yapmayın dizi olarak tv ekranında gayet iyi, yapacaksanız iyi bir görüntü yönetmeni ve canon 5d mark haricinde bir kamera bulun hatta paranız da var artık 35 mm çekin ya da onun muadili dijital kameralar var alın onlardan
    10-şu filme harcadıkları enerjiyi behzat ç’nin ilk sezonunun sansürsüz dvd’sinin yapımına harcasalar hatta bu çektikleri bölümü de bonus olarak içine koysalar daha makbule geçermiş ama sıfır bütçe ile bir dizi bölümü yapıp sinema filmi diye kakalamak dizinin işini bilen yapımcılarına daha karlı geldi sanırım tüm bunları diziyi çok seven biri olarak yazdım zira dediğim gibi dizinin hayranları orda burda olsun jeneriği sinema da görmek çok güzeldi tarzında yazılar yazıyorlar ama o ‘olsun’ nedir yazmaya cesaret edemiyorlar fena bozuldular ama belli etmiyorlar….ya ben yalnız bir kovboyum he öylesin ha bir de senden nefret ediyorum nefret ediyorum nefret ediyorum evet filmden efsane replikler!!!

Bir cevap yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir